به زودی ضرر مردم در بورس پرداخت می‌شود!

به زودی ضرر مردم در بورس پرداخت می‌شود!

آیا ضرر مردم در بورس پرداخت می‌شود؟ آیا می‌توانیم سبد سرمایه‌گذاری خود را در بورس بیمه کنیم؟ طبق بررسی‌های صورت گرفته مجله امروزه از اخبار منتشر شده در خصوص طرح سهام‌یار، بعد از یک سال از معرفی طرح سهام‌یار (بیمه سبد سهام) در بازار سرمایه کشور، پس از برآورد خسارات و زیان بیمه شدگان، مبلغ آن به‌زودی به حساب معرفی شده در سجام آن‌ها واریز خواهد شد.

طرح سهام‌یار چیست

طرح سهام‌یار سال گذشته با هدف حمایت از سهامداران خرد در بازار سهام و به منظور بیمه کردن سبد سهام اشخاص دارای حداکثر ۱۰۰ میلیون تومان سبد سهام عملیاتی و در پایان معاملات امروز (۴ آبان ماه ۱۴۰۲) با گذشت یک سال از اجرای آن سررسید شده است. سال گذشته طرح سهام‌یار با استقبال سرمایه‌گذاران مواجه شد و بیش از ۵۰۰ هزار نفر از سهامداران حقیقی خرد با پرداخت فقط یک ریال به شرط نگهداری یک‌ساله آن سبد سرمایه‌گذاری زیر ۱۰۰ میلیون تومان خود را در برابر نوسانات بازار بیمه کردند و سود حداقل ۲۰ درصدی آن‌ها تا سال بعد تضمین شد. این طرح تاثیرگذار خوبی بر روند شاخص کل بورس داشت و اجرای آن موفقیت آمیز بود، به صورتی که در زمان اجرای آن، روند بازار  تغییر کرد و رشد شاخص پس از شناسایی کف در سال ۱۴۰۱ شروع شد.

نمای شاخص کل بورس در آبان ۱۴۰۲

نمای شاخص کل بورس در آبان ۱۴۰۲

طرح «بیمه سبد سهام» در روز ۲۱ آبان سال ۱۴۰۱ اجرایی شد که سررسید اعمال این اوراق یک ساله بوده و مبلغ تعهد خرید ۲۰ درصد بالاتر از ارزش ترکیب سبد افراد در آخرین روز معاملاتی چهارشنبه، ۴ آبان ۱۴۰۱ بوده است. مبلغ بیمه سبد سهام یا همان اوراق تبعی تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان بود که در آن زمان سبد سرمایه گذاری ۹۶ درصد از سرمایه‌گذاران حقیقی کمتر از این میزان بود و این طرح توانایی پوشش ریسک تعداد زیادی از سهامداران حقیقی را داشت.

خسارت بیمه‌شدگان سبد سهام به‌زودی پرداخت می‌شود

بر اساس اطلاعات دریافتی از سازمان بورس توسط کارشناسان مجله امروزه، محاسبات مربوط به خسارات بیمه شدگان در این طرح به زودی انجام و مبلغ خسارت مشمولین طرح به حساب سجامی آن‌ها واریز خواهد شد.

در بخش نظرات برامون بنویسید به نظر شما ضرر مردم در بورس پرداخت می‌شود؟